تکنولوژی در تمام بخش‌های زندگی ما نفوذ کرده ‌است و باعث می­شود بسیاری از کارهای روزمره، هوشمندتر و کارآمدتر انجام شوند. ایجاد بانک های جدید محصول یکی از این فناوری ها بوده که کاملا آنلاین و بدون نیاز به حضور فیزیکی در یک مکان خاص­، خدمات مالی را ارائه می دهند.

نئوبانک چیست؟

اکثر بانک­های معمولی درگیر اطلاعات اضافی مبتنی بر روش های سنتی هستند. بنابراین در ارائه برخی از خدمات مالی مانند ارائه درگاه پرداخت، نرم افزار تولید صورتحساب و نمایش چندگانه مدیریت پول نقد دچار مشکل می شوند. با تغییر چشم‌اندازهای مالی به سمت تجربه و رضایت مشتری، شکافی از آنچه بانک ­های سنتی نسبت به انتظارات مشتری ارائه می­ دهند، ایجاد شده که نئوبانک در تلاش است این خلا را پر کند. به طور خلاصه می توان گفت، نئوبانک نوعی بانک دیجیتال است که هیچ شعبه­ ای ندارد.

نئوبانک ها با انجام آنلاین همه امور و بدون نیاز به شعب فیزیکی، در هزینه ­های بانکی صرفه جویی می کنند و میزان کارمزد را کاهش می دهند. علی رغم این موارد، گستره خدمات را به افرادی که کمتر از خدمات بانکی استفاده می‌کنند، افزایش می دهند.

برخی از ویژگی نئوبانک ها شامل موارد زیر است:
      • استفاده از روش های آنلاین منحصر بفرد
      • تجربه بدون نقص برای مشتریان
      • هزینه کمتر و سرعت بالاتر
      • استفاده از یک شبکه واحد با پرتفوی مالی کامل
      • ارائه راه حل های مالی دیجیتال و موبایل محور همراه با انتقال پول، وام دهی و ….
      • استفاده از مجوز شرکای بانکی برای ارائه خدمات نیاز به مجوز

نئوبانک ها بر خلاف بانک های عادی، بر مشتریان هدف مانند شرکت های کوچک و متوسط، افراد آگاه از تکنولوژی و طبقات کم‌درآمد متمرکز بوده و با کاهش هزینه ها تلاش می کنند تا مشتریان خود را حفظ کنند. در مقابل، بانک‌های معمولی که از خدمات تلفنی، ایمیل یا تماس با مشتریان استفاده می‌کنند، تعاملات مشتریان در نئوبانک­ها مبتنی بر هوش مصنوعی بوده و پشتیبانی از طریق سرویس های آنلاین خودکار ارائه می شود. این بانک ها دارای سیستم ­های مالی تخصصی برای پرداخت­، هزینه­، مطالبات و مدیریت حساب بوده و از تکنولوژی ابری استفاده می کنند.

دیجیتال بودن نئوبانک ­ها، گستره بزرگی از مزایا را فراهم می کند. برخی از این مزایا عبارتند از:

      • هزینه‌های کمتر: مقررات کم‌تر و عدم وجود ریسک اعتباری به نئوبانک­ها اجازه می‌دهد هزینه‌های خود را پایین نگه دارند.
      • در دسترس بودن: قسمت اعظم امور بانکی از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند قابل انجام است.
      • زمان پردازش سریع: استفاده از فناوری های مختلف به مشتریان امکان می دهد تا به سرعت حساب کاربری ایجاد کرده و درخواست ها را پردازش کنند.
      • پرداخت های بین المللی یکپارچه: نیاز به کارت بانکی بین المللی و درخواست های ارتقاء حساب برای پرداخت های بین المللی وجود ندارد.
      • رابط کاربر پسند: عدم نیاز به استفاده از سایت های مشکل دار بانکداری اینترنتی باعث ایجاد تجربه عالی برای مشتریان می شود.
      • گزارش هوشمند: جزئیات تراکنش ها به طور همزمان با ارائه موجودی به روز، در تمام زمان‌ها قابل مشاهده است.
      • پاسخگویی سریع: پاسخگویی به صورت آنلاین و متناسب با نیازهای مشتری انجام می شود.
      • امنیت بالا: از نگرش های نوآورانه و فناوری های به روز برای داشتن سطح امنیتی پیشرفته استفاده می کنند.

در بین مزایای فراوانی که برای نئوبانک ها در نظر گرفته شده است، می توان عواملی مانند نیاز به یادگیری فناوری ها و تسهیل استفاده از تکنولوژی، مقررات کمتر نسبت به بانک های سنتی و عدم وجود شعبه فیزیکی را بعنوان نقاط منفی این طرح در نظر گرفت.

 

برای مطالعه بیشتر به لینک های ذیل مراجعه فرمایید:

https://www.thebalance.com/what-is-a-neobank-and-should-you-try-one-4186468

https://razorpay.com/blog/what-is-a-neobank/

https://www.fintechmagazine.com/banking/what-neobank

https://www.paconsulting.com/insights/what-are-neobanks-and-how-are-they-changing-financial-services/