فناوری بیمه (Insurtech) تکنولوژی است که از تکامل دیجیتالی بیمه­ ها حمایت می‌کند. این امر اولویت‌های استراتژیک و فناوری اطلاعات را به هنگام ساختارشکنی یا همکاری در فرآیندهای کسب‌وکار و مدل‌های صنایع جهان، هدایت می‌کند.

— Michael J. de Waal, Global IQX

فناوری بیمه (Insurtech) چیست؟

اینشورتک به استفاده از نوآوری‌های تکنولوژی طراحی‌شده با هدف صرفه جویی و بهره‌وری از مدل صنعت بیمه سنتی اشاره دارد. Insurtech ترکیبی از کلمات “بیمه” و “فناوری” است که از واژه فینتک الهام ‌گرفته شده است.

اعتقاد شرکت های بیمه و سرمایه گذاران خطرپذیر در این فضا این است که صنعت بیمه برای فراهم کردن نوآوری و ساختارشکنی آماده است. اینشورتک در حال بررسی راه هایی است که شرکت های بزرگ بیمه انگیزه کمتری برای بهره برداری در آن زمینه ­ها دارند، ارائه بیمه نامه های فوق العاده سفارشی، بیمه های اجتماعی و استفاده از داده های جدید در دستگاه های دارای اینترنت برای قیمت گذاری پویای حق بیمه با توجه به رفتار مشاهده شده مشتریان مثال هایی از خدمات ارائه شده توسط تکنولوژی اینشورتک است.

بیمه یک تجارت سنتی و یکی از قدیمی ترین مشاغل مالی است و تمایل به استفاده بیشتر افراد پولدار و دارای تجربه طولانی در بازار دارد. معمولا جداول حسابرسی گسترده ای برای اختصاص سیاست به گروه های خطرپذیر استفاده می شود. افراد در گروه تنظیم شده گرد هم آمده و اطمینان حاصل می شود که سیاست های اتخاذ شده در کل برای شرکت سودآور هستند.

از آنجایی که اینشورتک تکنولوژی جدیدی است، برنامه های آن دائماً در حال پیشرفت هستند. به طور کلی، اینشورتک باعث ساده سازی و ارتقا فرایندهای backend، بهبود تجربه مشتری و صرفه جویی در هزینه های شرکت بیمه می شود.

نمونه هایی از فناوری بیمه

چت بات ها و اپلیکیشن های گوشی‌های هوشمند نمونه‌هایی از ساده سازی فرایندهای backend توسط  اینشورتک هستند. شرکت‌های بیمه با تکنولوژی جدید دیگر نیازی به استخدام کارکنان خدمات مشتری برای پاسخ به نگرانی‌های هر مشتری ندارند. بسیاری از سوالات را می توان با استفاده از چت بات ها که به طور خودکار و  به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند، پاسخ داد. این امر علاوه بر ساده سازی تجربه خدمات مشتری، موجب صرفه جویی در هزینه شرکت نیز می شود.

اپلیکیشن های گوشی‌های هوشمند نیز تجربه مشتری را بهبود می‌بخشند. مشتری به جای اینکه فتوکپی و دیگر فرم‌های کاغذی را چاپ کند، می‌تواند به سادگی با گوشی خود عکس گرفته و آن را از طریق اپلیکیشن ارسال کند. این امر باعث صرفه‌جویی در زمان و منابع برای مشتری و شرکت می‌شود.

در ادامه برخی از انواع رایج تکنولوژی های استفاده شده در اینشورتک وجود دارد که توسط یک شرکت بیمه مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از این فناوری ها سرانجام توسط فناوری جدیدتر کنار گذاشته می شوند، در حالی که برخی دیگر تکامل می یابند و یک جنبه مهم از اینشورتک باقی خواهند ماند.

      • هوش مصنوعی

اصطلاح هوش مصنوعی به نرم‌افزاری اشاره دارد که می‌تواند به طور عادی وظایف مربوط به انسان‌ها مانند استدلال و یادگیری را انجام دهد.

      • یادگیری ماشین

یادگیری ماشین به کامپیوترها اجازه می‌دهد تا با استخراج الگوها از داده‌های خام به جای دستورالعمل‌های خاص، دانش کسب کنند.

      • اینترنت اشیا

نمونه ای از اینترنت اشیا، telematics ها می باشند که از دستگاه های الکترونیکی در وسایل نقلیه برای جمع آوری، دریافت، ذخیره و انتقال داده ها از طریق شبکه استفاده می کنند.

      • اپلیکیشن های تلفن هوشمند

اپلیکیشن های تلفن هوشمند می توانند برای مشتریان، مشاغل یا هر دو طراحی شوند. اپلیکیشن های شرکت بیمه روند بیمه افراد دو طرف معامله را ساده کرده اند.

      • پهبادها

پهبادها برای بررسی مناطق حادثه خیز و خطرناک استفاده می شوند. بازرسی و عکاسی از محل تصادف خودرو نیز از دیگر اقدامات انجام شده توسط پهپادها است.

      • بلاکچین

بیمه در حال بررسی بلاکچین بوده که جعل کردن آن دشوار است. بلاکچین را می توان به عنوان یک دفتر دیجیتالی توصیف کرد که صاحبان بسیاری دارد. شما می‌توانید ورودی‌های جدید ایجاد کنید، اما نمی‌توانید مواد موجود را اصلاح کنید. تکنولوژی بلاکچین به حذف غرامت دو برابر برای یک مورد بیمه کمک می‌کند و فورا این تخطی را ثبت می‌کند.

      • کلان داده

از کلان داده ها برای درک بهتر مشتریان، رفتارها و ترجیحات آنها استفاده می شود. شرکت ها به دنبال گسترش پایگاه داده مشتریان خود با استفاده از رسانه های اجتماعی و تجزیه و تحلیل متنی هستند تا تصویر دقیق تری بدست آورند. هدف اصلی، ایجاد مدل های پیشگویانه است.

ابزارهای جدید و فناوری های کاربردی، روش های سنتی صنعت بیمه را توسعه و تغییر داده است. به طور خلاصه مزایای استفاده از اینشورتک به شرح ذیل است:

      • اتخاذ تصمیم گیری سریعتر و بهتر پذیره نویسی و محاسبات بیمه ای؛
      • ارائه تجربه بهتر مشتری؛
      • تجزیه و تحلیل پیشرفته؛
      • صرفه جویی در هزینه با بهره وری عملیاتی بیشتر.