هر تحول دیجیتال با مشتری آغاز و خاتمه می­یابد و من این را در ذهن هر مدیرعاملی می بینم.

مارک راسل بنیوف، رئیس و مدیر عامل شرکت SALESFORCE

برای تحول دیجیتال (Digital Transformation) تعاریف گوناگونی وجود دارد. مشکل اصلی در تعریف تحول دیجیتال، استفاده از واژه “دیجیتال” واژه ­ای با تعبیرهای بی ­شمار است. به طور کلی می ­توان گفت: تحول دیجیتال ادغام فن­اوری دیجیتال در تمام زمینه ­های یک کسب و کار است که اساساً نحوه عملکرد و ارائه ارزش به مشتریان را تغییر می ­دهد. بعبارت دیگر استفاده از فن­اوری­ های دیجیتال در بازسازی فرایندها برای کارآمدتر یا موثرتر شدن را تحول دیجیتال گویند.

برای درک درست تحول دیجیتال بهتر است با تفاوت عباراتی که معنی فارسی مشابهی دارند، آشنا شویم.

Digitization: حرکت از آنالوگ به دیجیتال.

در گذشته تمامی سوابق روی کاغذ به صورت دست نویس یا تایپی بعنوان داده­ های آنالوگ تجاری استفاده می ­شدند. اگر نیاز به جمع ­آوری یا اشتراک ­گذاری اطلاعات بود، با اسناد فیزیکی، اوراق، صحافی ­ها و زیراکس سر و کار داشتیم. سپس رایانه ­ها وارد جریان اصلی شدند و بیشتر مشاغل شروع به تبدیل همه سوابق کاغذی به پرونده­ های دیجیتالی کردند. اگرچه یافتن و به اشتراک گذاشتن اطلاعات پس از دیجیتالی شدن بسیار آسان­تر شد، اما روش­ های استفاده از سوابق دیجیتال جدید برای کسب و کارها تا حد زیادی از روش­ های قدیمی آنالوگ تقلید می­ کردند.

حرکت از آنالوگ به دیجیتال

 

Digitalization:  استفاده از داده­ های دیجیتال برای ساده کردن نحوه کار.

فرآیند استفاده از اطلاعات دیجیتالی برای ساده و کارآمدتر کردن روش ­های ثابت کار را digitalization می گویند. دیجیتالی شدن به معنای تغییر نحوه تجارت یا ایجاد انواع جدیدی از مشاغل نیست، در مورد استمرار وضع فعلی کسب وکار است، اما با روشی سریعتر و بهتر که داده­ ها بلافاصله در دسترس باشند.

با تکامل فناوری دیجیتال، افراد به جای تمرکز کامل روی انجام سریعتر روش­ های قدیمی، شروع به تولید ایده ­هایی برای استفاده از فناوری های نوظهور جهت بهره گیری در تجارت نمودند. این زمانی بود که ایده تحول دیجیتال شکل گرفت.

 

Digital Transformation: ارزش بخشی به تعامل با مشتریان.

تحول دیجیتال در حال تغییر نحوه کار و در بعضی موارد ایجاد کلاس ­های کاملاً جدیدی از تجارت است. با تحول دیجیتال، شرکت­ ها یک قدم به عقب برمی ­گردند و هر کاری که انجام می ­دهند، از سیستم­ های داخلی گرفته تا تعاملات با مشتری چه به صورت آنلاین و چه به صورت شخصی، دوباره مرور می ­کنند. آنها به دنبال پاسخ برای پرسش ­هایی مانند “آیا می­ توانیم فرآیندهای خود را به گونه ­ای تغییر دهیم که بتواند تصمیم ­گیری، کارایی یا تجربه مشتری بهتر با شخصی سازی بیشتر را امکان پذیر کند؟”

ایده استفاده از فناوری فقط برای تکرار یک سرویس موجود به شکل دیجیتال نیست بلکه، هدف استفاده از فناوری برای تبدیل سرویس موجود به سرویس به مراتب بهتر است. اما تحول فقط به فناوری مربوط نمی ­شود، تغییر تمام جنبه­ های سازمانی مانند فرایندهای تجاری و فرهنگ سازمانی برای موفقیت بسیار حیاتی است.


تحول دیجیتال نحوه عملکرد سازمان و نحوه تعامل آن با مشتریان و شرکا را تغییر می ­دهد. این یک روند بسیار چالش برانگیز است که سازمان ­های فناوری اطلاعات بتوانند با تحول دیجیتال همراه باشند، به همین سبب همگام شدن با تحول دیجیتال برای رقابت موفق در هر سازمانی ضروری است. نیاز اصلی سازمان­ ها، بقا در بازار رقابتی موجود است. جهان به طور فزاینده ­ای دیجیتالی می­ شود و تحولات اغلب برای باقی ماندن در رقابت و حفظ ارتباط باید مهم تلقی شوند. افزایش سرعت و چابکی، بهبود کارایی و افزایش تجربه مشتری از دیگر مزایای راه اندازی تحول دیجیتال می­ باشد. از عناصر مشترک در موفقیت­ های تحول دیجیتال می ­توان به تمایل برای مواردی مانند به چالش کشیدن وضعیت موجود، به خطر انداختن و گاهی شکست اشاره کرد. موانع موفقیت در این راه نیز پرسنل و بودجه ناکافی و عدم تمایل کارکنان برای پذیرش تغییرات است.

هیچ طرح ثابتی برای تحول دیجیتال وجود ندارد. هر سازمان با توجه به صنعت، نیازهای تجاری و آنچه مشتریانش تقاضا دارند، نقشه راه خود را ایجاد می­کند. اگرچه تحول دیجیتال براساس چالش ­ها و نیازهای خاص هر سازمان بسیار متفاوت است، اما در بین مطالعات موردی و چارچوب ­های منتشر شده موجود، عوامل ثابت و مشترک که همه رهبران تجارت و فناوری باید هنگام تحول دیجیتال در نظر بگیرند، شامل موارد زیر است:

      • تجربه مشتری
      • چابکی عملیاتی
      • فرهنگ و رهبری
      • امکانات نیروی کار
      • یکپارچه سازی فناوری دیجیتال

فناوری اطلاعات (Information Technology) یکی از عوامل غیرقابل انکار در تحول دیجیتال است. IT به جای تمرکز بر صرفه­ جویی هزینه ­ها، عامل اصلی نوآوری در کسب و کارها شده ­است. پذیرش این تغییر نیاز به این دارد که همه افراد شرکت در نقش و تأثیر IT در تجربیات روزمره خود تجدید نظر کنند. اگرچه IT نقش مهمی در پیشبرد استراتژی تحول دیجیتال بازی می­ کند، کار پیاده سازی و انطباق با تغییرات عظیم تحول دیجیتال به عهده همه اعضا است. به همین دلیل، تحول دیجیتال مسئله اعضاء سازمان است. ابتکارات تحول دیجیتال معمولاً گروه ­های کاری، عناوین شغلی و فرایندهای طولانی مدت کسب و کار را تغییر شکل می ­دهد.

سون گرجتس[۱] مدیر ارشد فناوری شرکت متل[۲] اعتقاد دارد تحول برجسته با همدلی آغاز می­ شود. او می­ گوید: “وقتی همدلی شما واقعی است، شما اعتماد به نفس خود را تقویت می­ کنید. اگر سازمانی حامی و کاملاً همراه با تحول ندارید، موفقیت غیرممکن است. شما باید رهبرانی داشته باشید که بدانند” خوب “چگونه به نظر می­ رسد و انگیزه دارند تا بفهمند شما چه کاری را و برای چه هدفی قرار است انجام دهید.”

[۱] Sven Gerjets

[۲] Mattel

 


 

برای مطالعه بیشتر به لینک های ذیل مراجعه فرمایید:

https://www.zdnet.com/article/what-is-digital-transformation-everything-you-need-to-know-about-how-technology-is-reshaping/

https://techbeacon.com/enterprise-it/what-you-need-know-about-digital-transformation

https://enterprisersproject.com/what-is-digital-transformation

https://www.salesforce.com/products/platform/what-is-digital-transformation/

[۱] Sven Gerjets

[۲] Mattel