فناوری باعث تغییر در تعامل بانک ها با مشتریان و حتی با یکدیگر شده است. بزرگترین تغییر در بخش بانکی، دیجیتالی شدن فرایندهای بانکی است. بانکداری دیجیتال اصطلاحی است که معنای مختلفی را به ذینفعان مختلف منتقل می کند. برای مشتریان، بانکداری دیجیتال به معنای بهره مندی از مزایای نوآوری و راحتی است. برای موسسات مالی از جمله بانک ها، بانکداری دیجیتال به معنای افزایش رضایت مشتری، تجارت بیشتر و بهره وری عملیاتی است. برای رگولاتورها، تسهیل جریان اطلاعاتی، کنترل و نظارت بهتر را تضمین می کند. به طور خلاصه، بانکداری دیجیتال به معنای مشارکت مشتری، سودآوری و کنترل بهتر است.

در صورت ارائه تعریف جامعی از بانکداری دیجیتال میتوان گفت: بانکداری دیجیتال به معنای دیجیتالی کردن کلیه فعالیت های سنتی و برنامه های خدماتی است که در گذشته فقط درون شعب بانک در دسترس مشتریان بود. فعالیت هایی نظیر:

      • واریز، برداشت و جابجایی پول
      • مدیریت انواع حساب ها
      • درخواست محصولات مالی
      • مدیریت وام
      • پرداخت صورتحساب
      • خدمات حساب

با تغییر رفتار مصرف کنندگان، اهمیت به صرفه جویی در زمان و هزینه و تمایل به استفاده از خدمات آنلاین برای انجام کارهایی مانند پرداخت قبوض و دریافت تسهیلات سرمایه ­گذاری بانک ها به سمت تعیین سیاست های دیجیتالی شدن پیش رفته و بر اساس آمار امروزه بیش از ۷۰ درصد افراد حداقل یک بار در ماه از خدمات آنلاین و غیرحضوری بانک ها استفاده می کنند.

بانکداری دیجیتال به عنوان محصول فناوری با هدف تسهیل زندگی برای مشتریان مزایای متنوعی برای کاربران ایجاد کرده اند. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

      • افتتاح حساب سریع و راحت
      • جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه برای مراجعه حضوری به بانک
      • دسترسی به خدمات بانکی به صورت شبانه روزی (۷*۲۴)
      • حذف کاغذ و مستندات فیزیکی اطلاعات
      • کاهش هزینه های عملیاتی
      • خودکارسازی فرآیند پرداخت
      • ایجاد امکان خرید های انلاین
      • استفاده از خدمات در نقاط دورافتاده
      • امکان مشاهده گزارشات و تاریخچه معاملات

علی رغم وجود مزایای متنوع، بانکداری دیجیتال دارای معایبی مانند عدم امکان حضور در مکان فیزیکی برای مشاهده شرایط و امکانات، عدم دسترسی به پول نقد و ریسک سرقت های دیجیتالی است. 

برخلاف بانکداری اینترنتی (دستیابی به برخی خدمات بانکی از طریق اینترنت مانند باز و بستن حساب ها و انتقال وجوه) که وسیله ای برای رسیدن به هدف است، بانکداری دیجیتال به خودی خود هدف است. بانکداری دیجیتال با هدف دیجیتالی کردن تمام عملیات های بانکی انجام می شود. شروع از پردازش مشتری تا سرویس دهی به حساب ها و بستن حساب ها هدف اصلی بانکداری دیجیتال است. دستور کار بانکداری دیجیتال به صورتی است که حضور فیزیکی مشتریان در شعبه بانک را از بین ببرد.

با ادامه تحول در قوانین بانکی و افزایش اعتماد مشتری به بانکداری دیجیتال، بازار بانکداری دیجیتال با سرعت بیشتری پیش می رود. رقابت در بین بانک ها افزایش یافته و موسسات مالی قدیمی تمرکز خود را برای ارائه خدمات کاربرپسند، انعطاف پذیر و دیجیتال تغییر می دهند. با توجه به استقبال گسترده و سرعت بالای پیشرفت در تکنولوژی بانکداری دیجیتال، پیش بینی می شود موارد زیر به امکانات بانک های دیجیتال افزوده شوند:

      • امکان سفارش ارز
      • حساب های مرتبط با وضعیت معافیت های مالیاتی
      • ادغام با کانال های سرمایه گذاری بورس
      • تجزیه و تحلیل مدیریت مالی
      • گروه بندی حساب های بانک های مختلف