بانکداری باز روشی بانکی است که به ارائه دهندگان خدمات مالی شخص ثالث دسترسی باز استفاده از حساب و داده های مالی بانک ها و موسسات مالی از طریق رابط های برنامه نویسی (API) می دهد. بانکداری باز که به عنوان “اطلاعات بانکی باز” نیز شناخته می شود، در حال تبدیل شدن به منبع اصلی نوآوری برای تغییر شکل صنعت بانکداری است.

بانکداری باز چیست؟

تحت بانکداری باز، بانک ها اجازه دسترسی و کنترل داده های شخصی و مالی مشتریان را به ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث، که به طور معمول استارت آپ های فناوری و فروشندگان آنلاین خدمات مالی هستند، می دهند. اجازه این دسترسی ها با اطلاع و دریافت مجوز از مشتریان صورت می گیرد.

سپس API های ارائه دهندگان شخص ثالث می توانند از داده های مشترک مشتری (و داده های مربوط به طرفین مالی مشتری) استفاده کنند. این موارد ممکن است شامل مقایسه حساب های مشتری و تاریخچه معاملات با طیف وسیعی از گزینه های خدمات مالی، جمع آوری داده ها، ایجاد نمایه های بازاریابی، انجام معاملات جدید و تغییرات حساب از طرف مشتری باشد.

استفاده از بانکداری باز مزایای متنوعی به همراه دارد. این روش جدید بانکداری با داده هایی که به صورت ایمن و تنها با رضایت مشتری به اشتراک گذاشته شده اند، روش های جدیدی برای مدیریت پول امکان پذیر می کند. ارائه محصولات و خدمات مالی با نتایج موثر، از یکپارچه سازی حساب‌های شخص در یک صفحه گرفته تا ثبت امتیازات اعتباری برای درک موقعیت مالی و حفاظت از افراد آسیب پذیر از دیگر مزایا خواهد بود. نوآوری به کار رفته در فناوری بانکداری باز امنیت بالایی برای کاربران ایجاد می کند تا شخص تجربه بی خطری از معاملات مالی خود داشته باشد. کنترل کامل دریافت خدمات، محدودسازی دسترسی به اطلاعات و بازه زمانی تعیین شده برای دریافت اطلاعات مشتری از دیگر موارد امنیتی این فناوری است.

o

خدمات بانکداری باز:

خدمات بانکداری باز ممکن است مزایایی را به شکل دسترسی مناسب به داده‌های مالی و خدمات به مصرف کنندگان ارائه کرده و برخی از هزینه‌ها را برای موسسات مالی تسهیل نماید. با این حال به طور بالقوه خطرات جدی برای حریم خصوصی مالی و امنیت مالی مصرف کنندگان و همچنین بدهی‌های ناشی از آن به موسسات مالی ایجاد می‌کند. API های بانکداری باز بدون ریسک‌ امنیتی نبوده و احتمال پاک کردن حساب مشتری توسط یک برنامه شخص ثالث وجود خواهد داشت.

نگرانی های بسیار گسترده تر پیرامون نقض داده ها به دلیل ضعف امنیتی، هک یا تهدیدات داخلی است که در دوره مدرن از جمله در موسسات مالی، به طور گسترده ای رواج یافته و به احتمال زیاد، همچنان متداول باقی خواهند ماند.

بانکداری باز به احتمال زیاد چشم‌انداز رقابتی صنعت خدمات مالی را تغییر می‌دهد که می‌تواند با افزایش رقابت به نفع مصرف کنندگان باشد، اما ممکن است تاثیر معکوس داشته و هزینه‌های مصرف‌کننده را در صورتی که منجر به تثبیت خدمات مالی شود، افزایش دهد.

نتیجه تمرکز بازار و قدرت قیمت گذاری وابسته می تواند بیش از هر مزیتی هزینه را برای مصرف کنندگان جبران کند اما باید در نظر داشت که فراتر از هزینه های مستقیم تمرکز بازار، سوءاستفاده مشابه از داده های مالی خصوصی مشتریان می تواند نگرانی های بیشتری ایجاد کند.

ادغام گسترده خدمات، با توجه به تجربیات گذشته ای که در سایر سرویس های مبتنی بر اینترنت مانند خرید آنلاین، موتورهای جستجو و رسانه های اجتماعی دیده شده منجر به سوءاستفاده غول های فناوری از داده های مشتریان به نفع خودشان می شود که باعث شده است تا انتقادات گسترده ای این فناوری جدید را تحت تاثیر قرار دهد.

/