“اقتصاد دیجیتال شبکه جهانی فعالیت های اقتصادی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات
 فعال است.”

_Rouse, M

 

اقتصاد دیجیتال به فعالیت های اقتصادی متمرکز بر فناوری های دیجیتال گفته می شود. این نوع اقتصاد کلیه فعالیت های تجاری، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره را که توسط وب و سایر فناوری های ارتباطات دیجیتال پشتیبانی می شوند، پوشش می دهد. برخلاف اقتصاد سنتی که مبتنی بر فروش کالاهای فیزیکی در فروشگاه ها و به صورت حضوری انجام می شود، اقتصاد دیجیتال بر فعالیت های غیرحضوری تمرکز بیشتری دارد.

اقتصاد دیجیتال با تغییر شیوه تولید و بازاریابی کالاها و خدمات منجر به ایجاد فرصت های جدید برای کسب و کارهای موجود و همچنین شکل گیری مدل های جدید کسب وکار می گردد. این اقتصاد از طریق کاهش هزینه های معاملاتی، افزایش بهره وری، کاهش محدودیت های جغرافیایی و زمانی، کاهش هزینه های جستجو و یافتن محصولات و افزایش قدرت ذینفعان و مشتریان در کسب وکارهای مختلف، منجر به افزایش توان رقابتی در همه بخش های اقتصادی و تسهیل دسترسی به بازارهای مختلف می شود و افزایش سهم در بازارهای جهانی را به دنبال خواهد داشت.

در ابتدا به دلیل اتکا به اینترنت، اقتصاد دیجیتال گاهی اقتصاد اینترنتی نیز نامیده می شد. با این حال اقتصاد دیجیتال پیشرفته تر و پیچیده تر از اقتصاد اینترنتی با تعریف انجام فعالیت اقتصادی ناشی از اینترنت است.

لازم به ذکر است اقتصاد دیجیتال بسیار فراتر از دیجیتال سازی و اتوماسیون است. در عوض، این الگوی جدید از چندین فناوری پیشرفته و سیستم عامل هایی با فن آوری جدید بهره می برد. با رونق اقتصاد دیجیتال استفاده از فناوری ها رشد چشمگیری داشته است. برخی از این تکنولوژی ها عبارتند از:

      • هوش مصنوعی
      • اینترنت اشیاء
      • بلاکچین
      • واقعیت افزوده و واقعیت مجازی
      • موبایل
      • کلان داده ها
      • یادگیری ماشین و یادگیری عمیق
      • ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین
      • پردازش ابری

از این فناوری ها برای استفاده در مبادلات سنتی و فعال کردن مبادلات جدید استفاده می شود.

اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتال مانند سایر دانش های مبتنی بر فناوری مزایای زیادی دارد. برخی از آن ها عبارتند از :

      • اطلاعات کامل تر
      • صرفه جویی در زمان
      • کاهش هزینه ها
      • شخصی سازی
      • آسان سازی ورود به بازار
      • خلق داده های مفهومی برای ایجاد بینش
      • ایجاد فرصت برای جهان در حال توسعه
      • ایجاد شرایط دورکاری
      • ارتقای استفاده از اینترنت
      • افزایش توانایی استفاده از تجارت الکترونیک
      • توانایی انجام معاملات کالاها و سرویس های دیجیتال
      • افزایش شفافیت

علی رغم وجود نکات قوت بی شمار، به کار گیری اقتصاد دیجیتال چالش های خاص خود را دارد. برخی از این چالش ها مانند ایجاد قدرت انحصاری، کاهش تعاملات اجتماعی و اختلال در الگوهای سنتی باعث عقب ماندن کسب و کارهای کوچک از رقابت با غول های دنیای تجارت می شود. اعتیاد به فناوری، ضرورت توجه به امنیت داده ها، ضعف قوانین کار برای حمایت از کارگران، کاهش نیاز به منابع انسانی و افزایش هزینه های زیست محیطی سایر چالش هایی است که برای موفقیت در اقتصاد دیجیتال باید راهکار مناسبی برایشان در نظر گرفت.

 

برای مطالعه بیشتر به لینک های ذیل مراجعه فرمایید:

https://www.economicshelp.org/blog/164275/economics/the-digital-economy-pros-and-cons/

https://www.toppr.com/guides/business-environment/emerging-trends-in-business/digital-economy/

https://www.yourtechdiet.com/blogs/10-facts-technologies-driving-digital-economy/

https://searchcio.techtarget.com/definition/digital-economy

https://www.researchgate.net/publication/327356904_Defining_Conceptualising_and_Measuring_the_Digital_Economy#pf6